کیست مویی

کیست مویی پایین کمر

شایع ترین محل کیست موئی قسمت تحتانی ستون فقرات در ناحیه ساکروم می باشد بیماران معمولا با شکایت ترشح یا درد در این ناحیه مراجعه می کنند. علامت آن وجود یک یا چند عدد سینوس در این ناحیه می باشد اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند می توان بدون عمل جراحی و فقط با فیبر لیزر کیست را از بین برد ولی اگر بیمار در مراحل بعدی و با عوارض مراجعه کند باید بافت حاوی این کیست با نوع دیگری از لیزر یا بدون لیزر برداشته شود .
چون عود این بیماری شایع است هنگام عمل کیست مویی باید بافت حاوی سینوس بطور کامل برداشته شود و بعد از عمل نیز بیمار باید از رویش مو در این ناحیه جلوگیری کند.

سینوس پایلونیدال

پایلونیدال از کلمه ی لاتین pilus به معنی مو و nidus  به معنی آشیانه گرفته شده است. از سن ۲۴-۱۵ سالگی رخ داده و بعد از سن ۴۰ سالگی  غیر شایع است. این بیماری در مردان شایعتر است. گاهی بدون علامت بوده و فقط در معاینه سوراخ های ریز پوستی دیده می شود وگاهی ترشحات چرکی یا خونابه ای از این سوراخ ها خارج می شود. شیوع ۲۶ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است.

علت کیست مویی پایین کمر

دو علت  برای کیست مویی بیان می کنند:۱-مادرزادی.۲- علت قویتر فرورفتن موهای این  ناحیه به داخل پوست. به همین علت این بیماری در افراد پرمو و افرادی  که شغل نشسته دارند بیشتر دیده می شود.عوامل موثر دیگر شامل: ارث، نشستن های طولانی، چاقی "تعریق شدید" سابقه خانوادگی "شکاف عمیق بین دو باتک " شغل {افرادی که در محل کار به طور طولانی حالت نشسته دارند } فشار شدید و یا ضربه های تکرار شونده به این ناحیه. در جنگ جهانی دوم بیشتر از 80 هزار سرباز به علت مشکلات مربوط به کیست مویی در بیمارستان بستری شدند که بیشتر آنها راننده های جیپ یا شبیه آن بودند زیرا در این راننده ها ناحیه استخوان دنبالچه تحریک شده یا تحت فشار شدید بود. به همین علت به این بیماری می گفتند

سندرم رانندگان جیپjeep drivers syndrom

علایم کیست مویی پایین کمر

علائم کیست مویی از بی علامتی تا درد،عفونت، قرمزی، تب و لرز و ترشح چرکی، گرمی پوست و ورم می باشد، اگر مجرای این سوراخ ها بسته شود ترشحات چرکی داخل حفره تجمع پیدا کرده وباعث ایجاد آبسه می شود که با درد شدید همراه است.
بطور کمتر شایع کیست مویی در جاهای دیگر بدن مانند دست ها و ناف رشد می کند.

تشخیص کیست مویی
تشخیص کیست مویی با معاینه فیزیکی و دیدن سوراخ های ریز بین دو باتک  داده می شود و بطور معمول آزمایش خون و عکسبرداری لازم نیست.اگر کیست مویی خیلی

وسیع باشد ،ویا بیماربا عوارضی مانند فیستول های متعدد مراجعه کند و یا نزدیک   انجام شود.MRI مقعد باشد بهتر است قبل از عمل
تشخیص افتراقی کیست مویی پایین کمر

تشخیص های افتراقی کیست مویی شامل کیست درموئید و تراتوم این ناحیه است. علائم کیست مویی می تواند شبیه تراتوم این منطقه باشد که به همین علت تشخیص درست خیلی مهم است زیرا اگر تشخیص تراتوم باشد موضع باید کاملا خارج شده و با پزشک مشاوره شود.

گاهی بیمار با آبسه ی ناحیه بین دو باتک مراجعه می کند که با یک درناژ ساده درمان می شود، در واقع بیمار کیست مویی ندارد

پیشگیری از کیست مویی پایین کمر
لیزر موهای زاید از ایجاد بیماری کیست مویی وعود پس ازعمل  جراحی کیست مویی پیشگیری می کند. خشک و تمیز نگهداشتن ناحیه، پوشیدن لباس گشاد،اجتناب از نشستن های طولانی،کاهش وزن در افراد  چاق به کاهش علائم کیست مویی  می کند.

عوارض کیست مویی پایین کمر

آبسه،عود کیست{۵۰-۴۰٪} عفونت منتشر، بطور نادر کانسر پوست اسکواموس سل کارسینوما

درمان کیست مویی پایین کمر
اگر شخص با آبسه ی  ناحیه کیست مویی مراجعه کند باید تحت عمل جراحی اورژانس تخلیه  آبسه کیست مویی  قرار بگیرد. در صورت وجود سلولیت و التهاب پوستی آنتی بیوتیک تجویز می شود در غیر این صورت لزومی ندارد. وقتی آبسه تخلیه شد مدتی طول می کشد تا التهاب پوستی رفع شود. وقتی عفونت والتهاب پوستی کاملا بهبود پیدا کرد می توان عمل اصلی خارج کردن کیست مویی را انجام داد
اگر در معاینه ی شخصی که با آبسه این ناحیه مراجعه می کند سینوس واضح پوستی دیده نشود ممکن است این آبسه به دلیل کیست مویی نباشد و با تخلیه اولیه بهبود یابد.
پس بهتر است چند ماه به بیمار فرصت دهیم
وقتی تشخیص کیست مویی برای بیمار  گذاشته می شود عمل جراحی اصلی باید هرچه سریعتر برای بیمار انجام شود. زیرا با گذشت زمان وسعت کیست مویی بیشتر شده و عوارض آن مانند فیستول به سطح پوست ممکن است بروز کند

اقدامات قبل از عمل کیست مویی پایین کمر

انجام آزمایشات روتین قبل از عمل، منطقه ی عمل کیست مویی باید عاری از مو باشد، عمل کیست مویی بهتر است در مرکز جراحی یا بیمارستان انجام شود زیرا ارجح است برای انجام عمل کیست مویی موضع عمل کاملا بی حس باشد تا تمام ناحیه گرفتار برداشته شود و عود نکند و برای همین بهتر است عمل با بی حسی از ناحیه کمر یا بیهوشی عمومی انجام شود

روش های جراحی کیست مویی پایین کمر
جراحی کیست مویی به روش باز: این عمل با بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود. در این روش بافت حاوی کیست بطور کامل خارج می شود. اگر کیست بطور کامل خارج نشود احتمال عود زیاد است و به همین خاطر می توان از تزریق مواد رنگی قبل از شروع عمل کمک گرفت. بعد از خارج کردن کیست ، زخم باز گذاشته شده و با گاز مرطوب پر می شود . یک تا دو روز بعد می توان گازها را خارج کرده وزخم را با سرم نمکی شستشو داد. گاهی می توان از ژل یا پمادهای تسریع کننده رشد بافتی کمک گرفت. سپس زخم باید مجددا با گاز مرطوب پر شود. زخم ممکن است در روزهای اول ترشح زیادی داشته باشد که غیر طبیعی نبوده و عفونی نیست. اگر داخل زخم با گاز پر نشود ترشحات در این محل جمع شده وبوی بد می گیرد. قبل از انجام پانسمان بیمار میتواند حمام کرده و داخل زخم را شستشو کند یا در لگن اب گرم  ونمک یا کمی بتادین بنشیند. بعد از ۳-۲ هفته دیگر لازم نیست داخل زخم با گاز پر شود و فقط کافی است زخم شستشو شده و روی آن با گاز خشک پوشانده شود البته باید مراقب بود قبل از ترمیم کف زخم پوست بسته نشود.

بسته به نظر پزشک می توان از پمادها یا ژل های تسریع کننده ی ترمیم بافتی استفاده کرد.

در این روش بعد از ۳-۲ ماه زخم ترمیم خواهد شد،
لازم به ذکر است که عود کیست مویی بعد از عمل به روش باز کمتر از عمل به روش بسته است

جراحی کیست مویی به روش بسته:

در این روش بعد از خارج کردن کیست،زخم به روش های مختلف بسته می شود{بستن به روش ساده یا فلپ بافت اطراف } بسته به نظر جراح  می توان از درن برای خروج  ترشحات استفاده کرد. بخیه ها ۱۴-۱۰ روز بعد خارج می شود. بستن زخم بوسیله فلپ بطور اصلی در کیست های عود کرده یا دچار عارضه انجام می شود. این روش اسکار را کمتر کرده و باعث مسطح تر شدن فاصله ی بین دو باتک  و کمتر شدن عود می شود

یک روش جدید وکمتر تهاجمی کیست مویی تراشیدن کیست و پرکردن آن با چسب فیبرین است. این روش فوائدی دارد که شامل درد کمتر از جراحی سنتی و برگشتن سریعتر به زندگی نرمال بعد از یک تا دو روز است. یک روش دیگر تزریق فنل است.

اگر زخم جراحی در خط وسط بخیه زده شود احتمال عود آن بیشتر است

مراقبت های بعد از عمل کیست مویی پایین کمر

در روش جراحی کیست مویی با زخم باز پانسمان اولیه معمولا بعد از24 تا 48 ساعت ترجیحا توسط جراح اولیه برداشته می شود. زخم شستشو شده ومجددا پانسمان می شود. همانطور که قبلا گفته شد ممکن است زخم در روزهای اول ترشح زیادی داشته باشد که غیرطبیعی نیست.کافی است روزی دو بار در لگن اب گرم حاوی کمی بتادین نشسته سپس زخم را با سرم نمکی شستشو دهید و با گاز استریل آغشته به سرم نمکی پر کنید در انتها روی آن گاز خشک بگذارید. بتادین باید به اندازه ای در آب گرم ریخته شود که آب به رنگ چای کم رنگ شود. بعد از ۳-۲ هفته لازم نیست داخل زخم با گاز مرطوب پر شود و فقط باید داخل زخم شستشو شده و روی آن گاز خشک گذاشته شود. زخم کم کم قرمز شده وترشحات کمتر می شود. بسته به نظر پزشک می توان از پماد یا ژل های تسریع کننده رشد بافتی کمک گرفت. روزهای اول بعد ازعمل کیست مویی، زخم ترشحات زیادی دارد که طبیعی بوده وعفونی نیست این ترشحات به مرور کمتر می شود.

روش جراحی کیست مویی پایین کمر به روش بسته

:بیمار در روزهای اولیه پانسمان دارد. گاهی پزشک مربوطه برای بیمار درن برای تخلیه ترشحات می گذارد که پس از کاهش ترشحات می توان آن را خارج کرد بنابراین زمان ویزیت اول را جراح مربوطه مشخص می کند. به علت نزدیکی این ناحیه به مقعد باید مراقب بود که زخم آلوده نشود. معمولا بخیه ها بعد از 10 تا 14 روز خارج می شود.

عوارض بعد از عمل جراحی کیست مویی پایین کمر

عفونت زخم"ترمیم ضعیف زخم"عود کیست مویی

پیش آگهی کیست مویی پایین کمر

اگرچه 40 تا 50 درصد بیماران ممکن است عود را تجربه کنند اما پیش آگهی طولانی مدت عالی است. در موارد نادر که کانسر رشد می کند پیش آگهی را تغییر می دهد. مرگ ومیر از کیست مویی بی نهایت نادر است.

کاربرد لیزر در کیست مویی

۱-استفاده از لیزر برای از بین بردن  موهای زاید

لیزر های مختلفی با طول موج های گوناگون برای ازبین بردن موهای زائد استفاده می شوند. موهای مشکی وضخیم به این لیزرها خیلی خوب جواب می دهند و برعکس موهای کم رنگ و کرکی به لیزر خوب جواب نمی دهند . بیمار باید بعد از عمل نظافت این ناحیه را رعایت کرده و از رشد موهای زائد در این ناحیه جلوگیری کند. نواحی یک تا دوسانتیمتر اطراف محل عمل شده وقسمت تحتانی تا ناحیه مقعد باید بطور مرتب از نظر رشد موهای زائد بررسی شده وتمیز شود. لیزر موهای زائد را می توان از بعد از عمل شروع کرد

۲-استفاده از دیود در درمان کیست مویی

{در مراحل اولیه بیماری می توان با فیبر دیود وارد کیست شده وجداره ی کیست را از بین برد، در این صورت نیاز به جراحی نیست}

بعد از اینکه فیبر لیزر خارج شد سینوس مویی برداشته شده و یک زخم بیضوی کوچک ایجاد می شود. این زخم چند روزی ترشح داشته تا اینکه جدار و محتویات کیست بطور کامل دفع شده وسپس زخم ترمیم می شود.

۳-استفاده از لیزر دی اکسید کربن برای برداشتن کامل ضایعه در مراحل پیشرفته کیست مویی

با این لیزر می توان بافت حاوی کیست را بطور کامل برداشت. این روش درعمل  کیست مویی وسیع؛ کیست مویی با سینوس های متعدد  و کیست مویی عارضه دار استفاده می شود. محاسن استفاده از این لیزر در عمل کیست مویی شامل:

-به علت بسته شدن  عروق کوچک توسط لیزر خونریزی حین عمل کیست مویی  به حداقل می رسد

لیزر عروق لنفاوی باز شده ی حین عمل کیست مویی را می بندد و در نتیجه ورم بعد از عمل بسیار کاهش می یابد

-لیزر عصب های قطع شده ی حین برش جراحی را ترمیم می کند و به همین علت درد بعد از عمل کیست مویی کاهش میابد.

و از همه مهمتر اینکه لیزر دی اکسید کربن هنگامی که به بستر زخم تابانده می شود باعث از بین رفتن ریشه های باقیمانده احتمالی حین عمل کیست مویی  می شود.

۴-استفاده از لیزر درمانی بعد از عمل برای سرعت بخشیدن به ترمیم زخم

لازم به ذکر است که در بیمارانی که توسط اینجانب با لیزر عمل شده اند تا کنون هیچ مورد عودی مشاهده نشده است

در بیمارانی که به علت های مختلف زخم  کیست مویی بعد از عمل باز گذاشته می شود ۳-۲ ماه طول می کشد تا زخم بسته شود. برای ترمیم سریعتر زخم راه های گوناگونی وجود دارد .

یک راه آن استفاده از لیزر درمانی بعد از عمل می باشد. لیزرهای کم توان هفته ای ۳-۲ بار  به زخم کیست مویی و بافت اطراف تابانده می شود. این لیزر با ایجاد بیواستیمولیشن باعث ترمیم سریعتر زخم کیست مویی می شود. البته باید توجه داشت که میزان اشعه ی تابیده شده به بستر زخم از بافت اطراف کمتر بوده و باید بطور دقیق محاسبه شود.
از راه های دیگر استفاده از ژل و پمادهای گوناگون است که سبب تحریک ترمیم بافتی می شود

در انتها مجددا تاکید می کنم بیماران بعد از عمل کیست مویی حتما باید بهداشت منطقه عمل  شده را تا سال ها رعایت کرده و از رویش مو در این ناحیه جلوگیری کنند

اخبار کیست مویی پایین کمر

یکی دیگر از علت های کیست مویی کشش و حرکت لایه های عمقی پوست به علت بزرگ شدن و پارگی فولیکول مو به دنبال رشد مو می باشد، و در نهایت اطراف فولیکول پاره شده کیست تشکیل می شود.

ریسک فاکتورهای کیست مویی

چاقی-زندگی بدون تحرک-نشستن های طولانی-زیاد بودن های موهای بدن-موهای سفت و خشن-بهداشت ضعیف

پیشگیری از کیست مریی پایین کمر

تمیز نگهداشتن ناحیه-از دست دادن ورن-اجتناب از نشستن های طولانی

لیزر عمل کیست مویی پایین کمر چیست؟

لیزری که برای کیست مویی استفاده می شود سوپر تین است یعنی خیلی نازک بوده و فقط ۴۰۰ میکرون یعنی کمتر از ۱ میلیمتر قطر دارد. این لیزر وارد محوطه ی کیست شده و بعد از چند تابش جدار کیست از بین می رود.

دو راه پیشگیری از عود کیست مویی پایین کمر

۱- جابجایی کل زخم  دور از خط وسط ،زیرا عود همیشه در خط وسط روی می دهد

۲-پایه فلپ باید شکاف وسطی جدید باشد

چند نکته ی جالب در باره عمل کیست مویی